Pages

Harimau Muda bersedia awal

TIRAI temasya Sukan SEA 2013 di Myanmar hanya akan disingkap pada penghujung tahun depan.
Namun, 'kerja rumah' pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee telah pun bermula dalam misi mempertahankan ibu segala emas yang dimenangi mereka di Jakarta, Indonesia dua tahun lalu.
Sedar mempertahankan emas jauh lebih sukar terutamanya dalam usaha melakar kemenangan hatrik pada temasya kali ini, Kim Swee enggan anak-anak buahnya terlalu selesa dibuai mimpi indah selaku juara bertahan.
 
Menurut beliau, tiga bulan terakhir sebelum tirai temasya bermula Disember tahun depan merupakan detik penentu sejauh mana kemampuan Harimau Muda mempertahankan kejuaraan ataupun tidak.
"Dalam tempoh tiga bulan terakhir sebelum temasya Sukan SEA bermula, saya akan mengenal pasti sistem atau kelemahan pasukan.
"Ia tempoh yang paling penting buat saya mengetahui apa yang perlu diperbaiki dalam pasukan," katanya kepada Kosmo! semalam.
 
Skuad Harimau Muda yang kembali menjalani latihan minggu lalu telahpun menjalani latihan persahabatan bersama Sarawak yang berkesudahan seri 1-1 di Port Dickson, petang kelmarin.
Mengulas lanjut, Kim Swee memberitahu beliau merancang membawa anak-anak buahnya berguru di Australia bermula Januari depan sebaik tidak lagi menyertai saingan Liga Singapura (Liga S) bagi musim 2013.
 
Selepas itu katanya, beliau juga merancang untuk menimba ilmu di Slovakia atau pun benua Eropah untuk tempoh sekurang-kurangnya empat bulan pada pertengahan Mac depan, dan hanya kembali ke tanah air sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri nanti.
"Saya juga dalam perancangan membawa Harimau Muda menyertai Pestabola Merdeka (Ogos) dan Newspaper Cup di Vietnam (Oktober) sebagai sebahagian daripada persiapan mempertahankan emas Sukan SEA.
"Cuma pada masa sama, kami perlu kekal realistik. Tiada gunanya muncul juara mana-mana kejohanan jemputan jika emas Sukan SEA terlepas daripada genggaman.
"Senarai terkini skuad Harimau Muda juga akan diumumkan dalam masa terdekat, dan saya harap skuad Harimau Muda kali ini dapat memberikan yang terbaik di Myanmar nanti bagi memastikan kita mempertahankan kejuaraan," katanya optimis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan