Pages

'Tahan' teksi guna telefon

NEW YORK 16 Dis. - Situasi menunggu dan berebut teksi ketika waktu puncak mungkin menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan masyarakat.
Namun, perkara itu bukan lagi menjadi masalah apabila orang ramai kini boleh 'menahan' teksi menggunakan telefon pintar.
Menerusi aplikasi yang dikenali sebagai 'e-hailing', orang ramai boleh mendapatkan khidmat teksi sama seperti yang dilakukan secara manual.
 
Aplikasi ciptaan syarikat telekomunikasi TLC itu semakin meluas digunakan di beberapa bandar raya utama di dunia termasuk di San Francisco, London, Chicago dan Dublin.
Penggunaan aplikasi tersebut dilihat lebih mudah dan menjimatkan masa, selain dapat membantu golongan pemandu teksi mendapatkan lebih banyak penumpang.
 
TLC hanya membenarkan aplikasi tersebut digunakan selama setahun oleh setiap syarikat perkhidmatan teksi bagi memberi peluang sama rata kepada syarikat lain, berserta terma dan syarat tertentu.
E-hailing berfungsi bagi teksi yang berada dalam lingkungan jarak 805 meter dari pusat bandar dan beberapa kawasan lain, bagi mengelakkan pemandu teksi mengenakan caj berlebihan.
Antara syarikat perkhidmatan teksi yang terlibat dalam penggunaan aplikasi tersebut ialah Uber, Hailo, GetTaxi, dan Flywheel. - AGENSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan